Zodra een groep mensen bij elkaar komt, ontstaan interactiepatronen. Indien de groepsleden niet goed op elkaar zijn afgestemd, gaat dit ten koste van de behaalde resultaten. Hierbij is teamcoaching de eerste keus.
Teamcoaching is een groepsbegeleidingsvorm. Tijdens de teambijeenkomsten wordt met de juiste interventies, de interactie tussen de teamleden verbeterd. Daarbij worden de teamleden ook ondersteund in hun groei- en ontwikkelingsproces, waardoor zij zich beter op elkaar kunnen afstemmen.
Het doel van teamcoaching
Het doel van teamcoaching is om het team beter te laten functioneren. Het team is in staat:
- Beter samen te werken.
- Verantwoordelijkheid te nemen.
- Beter te communiceren met elkaar.
- Organisatiedoelstellingen te realiseren.
- Betere resultaten te behalen.
- Beter te presteren.
Het teamcoachingtraject
In het teamcoachingstraject komen de volgende zaken aan de orde:
- Persoonlijke ontwikkeling
- Communicatie
- Samenwerking
- Bedrijfsprocessen
- Verantwoordelijkheid
- Doelstellingen
- Bedrijfscultuur
Tijdens de teambijeenkomsten wordt allereerst een prettige en veilige sfeer gecreëerd, waarbij de teamleden de ruimte krijgen elkaar beter te leren kennen. Er ontstaat veiligheid in de groep en onderlinge vertrouwen. Hierdoor wordt de communicatie bevorderd en ontstaat een klimaat waarbij de teamleden beter in staat zijn constructieve feedback te geven aan elkaar. Dit leidt ertoe dat de teamgeest binnen de groep wordt versterkt.
Door persoonlijke ontwikkeling nemen zij kennis van elkaars zwakke en sterke kanten en leren hoe zij zich beter kunnen afstemmen op elkaar. Het samenwerkingsverband neemt toe evenals de commitment voor de organisatie. Hierdoor kunnen de organisatie doelstellingen beter behaald worden.
Het teamontwikkelingsmodel van Tuckman
Bij het begeleiden van een team is het van essentieel belang om ook inzicht te krijgen in de groepsfasen. Bruce Tuckman, een Amerikaanse sociaalpsycholoog, onderscheidt vier groepsfasen als het om teamontwikkeling gaat. Hij stelt vast dat groepen die vastzitten in een van deze fasen, nooit goed zullen presteren.
- Forming (oriëntatiefase)
De groepsleden komen samen en in deze oriëntatiefase ontstaan interactiepatronen. De groepsleden moeten de gelegenheid krijgen elkaar te leren kennen. Hierbij worden ook groepswaarden en -normen bepaald en ook worden concrete doelstellingen opgesteld. - Storming (conflictfase)
In deze groepsfase proberen de leden zich te positioneren in de groep. Dit verloopt niet altijd makkelijk, waardoor conflicten kunnen ontstaat. De conflicten moeten onmiddellijk bespreekbaar worden gemaakt. Op deze manier leren zij met conflicten omgaan. - Norming (normeringsfase)
In deze groepsfase is er sprake van onderlinge vertrouwen en acceptatie. Er ontstaat een beter samenwerkingsverband doordat duidelijke afspraken worden gemaakt en werkmethodes worden bepaald. - Performing (prestatiefase)
In deze groepsfase wordt de groep een team en wordt gewerkt naar het gezamenlijke doel toe. Het prestatievermogen en zelfsturingsvermogen neemt toe, waardoor het team in staat is zelfstandig te werk.
Martha Palm