Er zijn verschillende onderling verbonden factoren binnen een bedrijf die belangrijk zijn voor het behalen van succes.
De allerbelangrijkste factoren zijn:
1) Een product/dienst, waaraan de wens of behoefte van de klant gekoppeld is.
2) Missie (doel)
3) Visie (toekomstbeeld)
4) Strategie (acties die ondernomen worden om missie en visie te realiseren).
Missie en visie bepalen de koers van het bedrijf.
Om het bovengenoemde te realiseren is het volgende nodig:
Gekwalificeerde, maar vooral gemotiveerde medewerkers, die de producten/diensten kunnen leveren.
Binnen het team zijn de volgende zaken van cruciaal belang:
1) Een goed managementteam dat kan omschakelen met de vier bekende Leiderschapsstijlen.(delegeren/overleggen/overtuigen/instrueren).
2) Goede communicatie binnen het team en de verschillende afdelingen.
3) Een goed samenwerkingsverband.
4) Procesmanagement voor inzicht, overzicht en monitoren van bedrijfsprocessen.
5) Empowerment betreft het overdragen van bevoegdheden aan medewerkers die presteren.
6) Investeren in medewerkers door middel van training/bijscholing.
7) Een goede bedrijfscultuur bevordert goede omgang en vertrouwen binnen het bedrijf.
8) Goede bedrijfsstructuur betreft duidelijke bevoegdheden binnen het bedrijf.
Klanten:
1) Klantvriendelijkheid: ‘’de klant is koning’’ methode hanteren.
2) Klantgerichtheid: inspelen op de wensen of behoeften van zowel de huidige als de toekomstige klanten.
Organisatie:
1) Innovatie = vernieuwen en ontwikkelen van producten /diensten.
2) Investeren in bedrijfsmiddelen = het vergemakkelijken van bedrijfsactiviteiten.
3) Inspelen op nieuwe marktontwikkelingen.
Martha Palm